• Black YouTube Icon
  • Instagram Social Icon

Archive

Please reload

Please reload

Hogyan tud egy zenész megküzdeni a sérülésekkel? – Felkészülés a TEDx-előadásomra

February 2, 2018

 

Többé-kevésbé egyértelmű, hogy bármilyen sérülés vagy orvosi beavatkozás óriási hatással van azokra, akik elsősorban a testükkel dolgoznak, akár a végsőkig terhelve nap mint nap bizonyos testrészeiket és izmaikat. Vitathatatlan, hogy egy-egy ilyen élethelyzettel bárkinek hatalmas feladat szembenézni, mégis számomra – a klasszikus zene világából nézve – úgy tűnik, a hivatásos sportolóknak és táncosoknak egy sokkal megalapozottabb és szélesebb szakmai segítő háttér áll a rendelkezésükre. 

 

 

 

 

Sportpszichológusok, sportorvosok és nem utolsósorban a személyi edzők, akik támogatásukkal aktívan részt vesznek a felépülésben, és segítenek újra formába kerülni egy-egy fizikai megpróbáltatás után. Még a médiában is gyakran hallunk ilyen esetekről, a témában olvasott újságcikkek és interjúk alapján pedig az a benyomásom, hogy ezeken a területeken talán több példát látunk arra, hogy hogyan lehet újra visszakapaszkodni a csúcsra. Mindenesetre számtalan motiváló történetre támaszkodhatunk, elég csak Venus Williamsre, a teniszcsillagra vagy David Hallbergre gondolnunk, aki a műtétsorozata után hihetetlen módon tudott visszatérni a balettvilágba hogy egy-egy példát említsek.

 

 

 

A klasszikus zenei világban az ilyen jellegű kérdések, problémák nagyon ritkán jönnek szembe, nincsenek a figyelem előterében – elenyésző számú vezető előadóművész beszél nyíltan arról, hogyan küzdött meg egy-egy ilyen rettenetesen összetett élethelyzettel, hogyan tudott újra formába kerülni, és a sérülései miatt hogyan hidalta át a pályájának ezt az időszakát. A koreai fuvolista, Jasmine Choi története egy a néhány kivétel közül. Ebben a cikkben megnyugtatóan nyilatkozik e meglepően alulreprezentált témában, és még a tapasztalatait is megosztja egy idegi problémából adódó nehézségről, amely a tanulmányai alatt hosszabb időre munkaképtelenné tette a jobb kezét. 

 

 

 

A zeneakadémiai vagy főiskolai diploma megszerzése után a hivatásos hangszeres előadóművészek legtöbbször egyedül készülnek fel a fellépéseikre, a mindennapi gyakorlásukat, a technikai tréningjüket edző (vagy bármilyen más, korábbi professzorukhoz hasonló külső szakmai segítség) nélkül, egyedül végzik. Így szinte minden, amit egy zenész szakmailag tesz, kizárólag a saját felelőssége.

 

Ha bármi történik, legyen az például egy balesetből adódó sérülés, egy komolyabb betegség utáni tréningezés vagy csak egy túlterhelt izom fájdalmának a kezelése, a gyógyulási időszak alatt az ezzel járó fizikai és lelki nehézségekkel a klasszikus zenészeknek gyakran szakmai támogatás nélkül, egyedül kell szembenézniük. Nem arról van szó csupán, hogy egyszerűen nincs a kezükben az a fajta tudás, amellyel egy külső tréner rendelkezik, aki tapasztalt abban, hogy hogyan kísérjen végig egy ilyen gyógyulási folyamatot, majd hogyan dolgozzon tovább, hanem az a specialistákból álló szakmai háló sem áll rendelkezésre, akikhez ilyen esetekben fordulni lehetne.  

 

 

 

 

Emiatt kötelességemnek éreztem, hogy elfogadjam a TEDxDanubia csoport meghívását. Arra kértek fel, mondjak beszédet arról, hogyan sikerült újratanulnom a fuvolázást egy 2011-es peches, mégis létfontosságú szájsebészeti műtét miatt. Így, még ha csak egy kicsivel is, de lehetőségem nyílt arra, hogy a saját tapasztalataim megosztásával hozzájáruljak ahhoz, hogy több, nyilvánosan is elérhető információ álljon rendelkezésre az ilyen jellegű történetekről. Óriási feladat volt számomra a Művészetek Palotájának káprázatos Bartók Béla termében több mint 1300 hallgató jelenlétében kevesebb mint negyedóra alatt megosztani a lényegi pontjait ennek a nagyon személyes és érzelmileg megerőltető történetnek. 

 

Csak arra tudtam gondolni, hogy a műtét utáni lábadozás és a gyógyulási időszak alatt milyen sokat jelentett nekem az a néhány történet, amelyben más zenészek a karrierjük nehéz időszakairól meséltek. Ezért tudtam, hogy ezt a lehetőséget meg kell ragadnom, és minél inkább arra kell használnom, hogy a hasonló helyzetben lévőknek megmutassam: végül nemcsak képes voltam felállni, és folytatni a karrieremet, de valójában az ebben a nagyon emberpróbáló időszakban szerzett tudás és tapasztalat segítségével még inkább el tudtam mélyíteni a művészetemet.

 

 

 

 

 

Please reload

Recent Posts

Please reload