• Black YouTube Icon
  • Instagram Social Icon

KORTÁRS

ZENE

Mindig is vonzott a modern zene: különösen élvezem a számomra új, néha megdöbbentően szokatlan dolgok megismerését. A zeneszerzőkkel való szoros együttműködéseim során betekintést nyerhettem egy-egy zenemű kialakulásának folyamatába, ami segít egészen más perspektívából szemlélni a régebben íródott zeneműveket is. Mivel a közönség legnagyobb részének a kortárs művek szokatlanok, ezért előadóművészként a mi felelősségünk, hogy ezeket bemutassuk, megismertessük a hallgatókkal. Ez a közvetítés a mű lényegét megragadó, azt a lehető legjobban kifejező, hatásos interpretációt követel az előadótól, ami igazán izgalmas feladat.

Már Zeneakadémiai tanulmányaim alatt elkötelezett előadója voltam fiatal magyar zeneszerzők műveinek. Abban az időben ezek a szerzők elenyésző figyelmet, kompozícióik kevés koncertlehetőséget kaptak, 2004-ben pedig Madaras Gergellyel (aki ma már a férjem) elhatároztunk, hogy alapítunk egy fesztivált. Így született meg az IKZE, az Ifjúsági Kortárs Zenei Estek koncertsorozat, amelynek keretében a legtehetségesebb fiatal előadóművészek működtek együtt kiváló, ifjú zeneszerzőkkel.  Az IKZE fennállásának hat éve alatt (2004–2009 között) 42 fiatal magyar zeneszerző 109 művét mutattuk be több mint 200 zenész közreműködésével. A fesztivál, amelynek előadásait jórészt a Magyar Rádió rögzítette, széles körű kritikai elismerést kapott. 

Mivel az évek során Gergő és én is egyre több nemzetközi felkérést kaptunk, így ezek mellett idővel már lehetetlenné vált egy ilyen jellegű összetett rendezvény megszervezése és adminisztrációja. Ekkorra már az IKZE a magyar zenei élet fontos eseményévé nőtte ki magát, így nehéz szívvel, de végül úgy döntöttünk, lezárjuk életünknek ezt a fejezetét.

Az elmúlt években jó néhány nekem dedikált vagy általam rendelt művet mutattam be, ezek közül különösen büszke vagyok Sztojanov Georgi Fuvolaversenyére, amelyet az Amadinda Ütőegyüttessel kétszer is előadtunk (az ősbemutatót és a mű megírását az amerikai Brannen-Cooper Alap támogatta). Több másik, számomra igazán emlékezetes kortárs zenei projektben is részt vehettem az utóbbi néhány évben, ezek közül talán Kaija Saariaho összes kisegyüttesre írott műveinek előadását a hágai New European Ensemble-lal, Aribert Reimann Medea című operájának ősbemutatóját a Bécsi Operaházban, valamint a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon élő elektronikával előadott fuvola-cselló-zongora művekből álló koncertemet emelném ki.

Lehetetlen lenne felsorolni az összes modern művet, amelyet eddigi karrierem során játszottam, de érdekességként készítettem egy listát azokról a versenyművekről, amelyek 1949 után íródtak, és amelyeket különböző zenekarokkal szólistaként játszottam:

André Jolivet: Fuvolaverseny No.1 (1949)

Kocsár Miklós: Capricorn concerto (1978)

Meskó Ilona: Flauto Concerto (2006)

Krzysztof Penderecki: Flute Concerto (1992)

Szervánszky Endre: Fuvolaverseny (1952)

Sztojanov Georgi: Fuvolaverseny (2007)

Sztojanov Georgi: Hármas verseny fuvolára, énekhangra és cimbalomra (2008)

 

„…Így született meg az IKZE, az Ifjúsági Kortárs Zenei Estek koncertsorozat, amelynek keretében a legtehetségesebb fiatal előadóművészek működtek együtt kiváló, ifjú zeneszerzőkkel…”

„…Az elmúlt években jó néhány nekem dedikált vagy általam rendelt művet mutattam be, ezek közül különösen büszke vagyok Sztojanov Georgi Fuvolaversenyére, amelyet az Amadinda Ütőegyüttessel kétszer is előadtunk…”

„…A fesztivál, amelynek előadásait jórészt a Magyar Rádió rögzítette, széles körű kritikai elismerést kapott…”