• Black YouTube Icon
  • Instagram Social Icon

Ha megpróbálnám egészen röviden összefoglalni a zenélés lényegét, azt mondanám, hogy a legfontosabb a különböző szintű, mély, egymáshoz való kötődés és a kifejezés. Egy jó zenésznek kapcsolódnia kell a hangszeréhez, az adott zeneműhöz, amelyet előad, a közönséghez és a partnerekhez, akikkel éppen játszik. Együtt kell lélegeznie a társaival a színpadon, éppúgy, mint a hallgatókkal, hogy igazi kifejezéssel zenéljen, és valóban színes, eredeti, személyes, játékos, ugyanakkor kidolgozott, mélyen átérzett, drámai és hatásos előadást hozzon létre.

A kamarazenélés pszichológiájáról könyvet lehetne írni. Mindannyian tudjuk, milyen törékennyé válik minden, amikor igazán személyesek próbálunk lenni, ugyanakkor egyedül ennek a fajta sérülékenységnek köszönhetően vagyunk képesek a felszín alatt meghúzódó igazi érzelmeket átélni. Éppen ezért érzem magamhoz olyan közelinek a kamarazenélést, és ez az oka annak is, amiért nagyon fontosnak tartom a hosszú távú kamarazenei munkakapcsolatok kialakítását és fenntartását, hiszen sokkal artikuláltabbá, másokra fogékonyabbá és sokoldalúbbá formálódik a játékom. E tapasztalatok által tudom a kamarazenélés igazi esszenciáját is megosztani a közönségemmel. 

 Az elmúlt évek során olyan nagyszerű kamarazenei fesztiválokon léphettem színpadra, mint az amszterdami Grachtenfestival, a brüsszeli Midis-Minimes, a finn Kuhmo Kamarazenei Fesztivál, az Oxford Kamarazenei Fesztivál, a Budapesti Tavaszi Fesztivál, a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál, a grúziai Elisso Virsaladze fesztivál vagy a francia Musique en Charolais-Brionnais. Óriási élményt jelentett ezeken a rendezvényeken – illetve kedvenc koncerttermeimben, a bécsi Konzerthaus Mozart termében vagy a budapesti Zeneakadémia Solti Termében – egy színpadon állni a kortárs klasszikus zenei élet legnagyobbjaival. 

Hadd mutassam be több éve tartó kamarazenei formációimat is röviden:

Csillagh Katalin zongoraművésszel nagyjából tíz évvel ezelőtt kezdtünk el együtt zenélni, az IKZE, az Ifjúsági Kortárs Zenei Estek koncertsorozat keretében játszottunk duóban legelőször. Mindkettőnknek rögtön feltűnt, milyen könnyen tudunk együttműködni. Azóta már számtalan közös koncertet adtunk, széles repertoárunk az experimentális, új zeneművektől egészen a barokkig terjed. Kamarakoncertjeink mellett szólistaként is felléptünk már: Erwin Schulhoff fuvola-zongora kettősversenyét játszottunk együtt Németországban. Az előadást olyan jelentős lapok is méltatták, mint a Süddeutsche Zeitung. Katalinnal 2012-ben a New York-i WQXR rádióban élőben játszottunk. Első, Glowing Sonorities című közös lemezünk Schubert, Reinecke és Franck romantikus szonátáinak felvételével a Hungaroton gondozásában jelent meg. 

Az elmúlt 15 évben nagyon szoros együttműködést alakítottunk ki Koltai Katalinnal, Magyarország egyik legkiválóbb gitárosával. Közös munkánknak köszönhetően hatalmas mennyiségű eredeti művet, valamint fuvola-gitár átiratot ismertem meg, így alapos rálátásom lett a formáció repertoárjára. Katalinnal mindig is az volt a célunk, hogy olyan egyedi projekteket, koncertprogramokat és felvételeket hozzunk létre, amelyek eltérnek a megszokott fuvola-gitár szcénától. 2011-ben például Massimo Agostinelli zenetudós-gitárossal való közös együttműködésünk során felfedeztük Antonio Nava (1775–1826, olasz zeneszerző) terjedelmes életművét, amelyet korábban nem adtak ki, illetve még nem készült belőlük felvétel. A kutatás során a 19. századi, eredeti fuvola-gitár repertoárról részletekbe menő tudást szereztünk. Ennek a tapasztalatnak köszönhetően az elmúlt években elsősorban bécsi klasszikus zongoraművekkel kezdtünk el foglalkozni, ami óriási és értékes forrásként szolgál lehetséges átiratok készítéséhez a duónk számára. Ennek feltárására alapítottuk és indítottuk útjára a The Classical Flute and Guitar Projectet.

www.classicalfluteandguitar.com

Amikor először találkoztam Madaras Gergellyel, még a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnáziumban tanult fuvolistaként, csakúgy, mint én. Ez közel 18 éve volt. Azóta Gergőből kiváló karmester, egyben a férjem lett, így ma már egyre nehezebben sikerül időt szakítani közös fellépésekre. Karrierünk első tíz évében azonban három kontinensen, 15 különböző országban összesen több mint 250 fuvoladuó-koncertet adtunk együtt, és megnyertük a Nemzetközi Friedrich Kuhlau Fuvoladuó-versenyt, amely a fuvoladuók legrangosabb világversenye. 

„...Telt, gazdag, szárnyaló fuvolahangon játszott…” 

                                  Csengery Kristóf

„Együttjátékuk kifejezetten csiszolt és koncentrált, egymásra figyelő muzsikálást, igazi kamarazenélést hozott.”

Malina János

 Revizor 

…Csillagh Katalin zongoraművésszel nagyjából tíz évvel ezelőtt kezdtünk el együtt zenélni…

... 2011-ben például Massimo Agostinelli zenetudós-gitárossal való közös együttműködésünk során felfedeztük Antonio Nava (1775–1826, olasz zeneszerző) terjedelmes életművét, amelyet korábban nem adtak ki, illetve még nem készült belőlük felvétel …                               

…Ez közel 18 éve volt. Azóta Gergőből kiváló karmester, egyben a férjem lett…